Montage op locatie voor slechts €50,00 binnen een straal van 50 kilometer rond Eindhoven

VEGA BOOST

Tips & tricks voor vegetarisch koken in de Big Green Egg

Lekker vegetarisch koken is makkelijker dan je misschien denkt. Er zijn namelijk een aantal trucs om je vegetarische gerecht op een eenvoudige manier spannend, interessant en nog lekkerder te maken. Naast variatie en een goede voedingswaarde is het een kwestie van smaken en structuren combineren, waarbij een grote rol is weggelegd voor je Big Green Egg.

SMAAK

Een goed gerecht begint bij een goede smaak. Maar één lekkere smaak kan een gerecht eentonig maken, het is niet zo spannend. Houd dus rekening met de smaakopbouw van je gerecht en zorg ervoor dat het altijd iets zuurs, zoets, zouts, bitters en liefst ook umami bevat. Als je deze smaken combineert dan bevat het gerecht het hele smakenpalet. 

Vooral bij vegetarische gerechten speelt umami een belangrijke rol omdat veel soorten vlees en vis umami bevatten. Kazen als Parmezaanse kaas, emmenthaler en cheddar, paddenstoelen, sojasaus en groenten als zeewier, groene asperges, doperwten, spinazie, tomaat en ui bevatten onder andere umami. 

Wanneer je dan bijvoorbeeld de tomaat droogt, waardoor de smaak geconcentreerder wordt, dan geef je het gerecht zelfs een extra boost.

GRILLEN EN ROOSTEREN

Door groenten in de Big Green Egg te grillen of te roosteren voeg je ook extra smaak toe en wordt de smaak spannender. Dit komt omdat de van nature aanwezige suikers in de groenten karamelliseren. 

Als je groenten grilt, doe dit dan bij voorkeur op een gietijzeren rooster. Het gietijzer neemt de warmte goed op en geeft dit heel geconcentreerd af waardoor er een maillardreactie ontstaat, een natuurlijke reactie van de in het ingrediënt aanwezige suikers en aminozuren. In beide gevallen krijgt je ingrediënt als bonus een heerlijke roasting taste, wat de smaak voller maakt.

POFFEN EN ROKEN

Ook tijdens het poffen van groenten ontstaat deze heerlijke roasting taste. De smaak van je ingrediënt wordt geconcentreerder en daardoor intenser, wat een hele waardevolle toevoeging is voor je gerecht. 

Als je bijvoorbeeld een paprika in de Big Green Egg poft, deze de volgende dag schoonmaakt en in neutrale, plantaardige olie bewaard heeft de paprika nog een dag later een ongeëvenaarde smaak. Maar ook als je de gepofte paprika, of groenten zoals ui, knoflook, biet of knolselderij, direct na het poffen in een gerecht verwerkt geeft het je vegetarische gerecht iets extra’s. 

Wist je overigens dat je de restwarmte van je Big Green Egg kunt gebruiken om groenten te poffen? En wil je nog meer smaak toevoegen? Dan kun je ingrediënten ook in je Big Green Egg roken.

EXTRA SMAAKMAKERS

Om je groenten nog meer te pimpen kun je eventueel extra smaakmakers toevoegen, bijvoorbeeld in de vorm van kruiden en specerijen. Zo zijn kurkuma, gember en knoflook echt geweldige en ook nog eens gezonde smaakmakers. 

Als je groenten grilt doet dit al iets extra’s met de smaak, maar als je die groenten dan ook nog eens op smaak brengt met een gemalen specerij en er een lekkere hummus bij serveert dan krijgt het toch iets extra’s. 

In de vegetarische keuken moet je (nog) meer met smaken spelen, zodat je het vlees of de vis niet mist. Zo kan tofu of tempeh ontzettend lekker zijn, maar je moet er wel iets mee doen. Als je het puur bakt of grilt en opeet is het smaakloos, maar deze ingrediënten nemen externe smaken wel heel goed op. Door het gebruik van – al dan niet in een marinade verwerkte – kruiden en specerijen maak je er echt iets lekkers van.

SPANNEND DOOR STRUCTUREN

Maar een goed gerecht, vegetarisch of niet, is meer dan alleen maar smaak. Het bevat verschillende structuren om een spannend mondgevoel te creëren. Alleen zachte structuren maken een gerecht al snel saai. Met een krokant element voeg je een lekkere bite toe. Daarbij kun je denken aan croutons, een deegbakje van filodeeg waarin je bijvoorbeeld groenten serveert of aan gepaneerde, krokant gebakken uiringen. Deze laatste voegen ook nog eens een hele rijke smaak aan je gerecht toe. 

Iets krokants in je gerecht zorgt er bovendien voor dat het de eetbeleving completer maakt doordat je de crunch tijdens het eten hoort.

SPANNENDE PRESENTATIE

Last but not least wil het oog ook wat. Zorg dus altijd voor een mooi kleurenpalet en een spannende presentatie van het gerecht. 

Serveer een salade bijvoorbeeld eens in een weckpot in plaats van op een bord of een lekkere soep in een glas. Maak je een salade van gegrilde avocado? Gooi dan de schil niet weg, maar presenteer de salade hierin. Soep kun je ook onder een dakje van deeg serveren door de kom af te dekken met bladerdeeg of briochedeeg. Het deeg kun je dan in plaats van brood in je soep dopen. 

Zo zijn er vele mogelijkheden om je gerecht te pimpen. Op deze manier is jouw vegetarische gerecht een feest voor alle zintuigen!

Eet smakelijk!